ورزشی

پرتاب ۴ امتیازی در سبدهای ایران / شیرکوند: شوتی که هیجان بسکتبال را بیشتر می‌کند

سایت خانه بسکتبال ایران؛

طرح شوت ۴ امتیازی در مسابقه بسکتبال پس از بررسی و کارشناسی استادان و کارشناسان بسکتبال برای اولین بار در جهان، به منظور ارائه گزارش مصور و عملیاتی به فیبا برگزار شد.

این طرح از حدود دو سال پیش توسط اکبر شیرکوند ایده‌پرداز پرتاب ۴ امتیازی در فدراسیون طباطبایی مطرح شده بود اما کرونا و محدودیت زمانی به خاطر تداخل برنامه‌های تیم‌های ملی مانع از اجرای آن شد تا اینکه چندی پیش در سالن آزادی به مرحله اجرا رسید.

اکبر شیرکوند ایده‌پرداز پرتاب ۴ امتیازی

از ویژگیهای این طرح تقسیم زمان بازی به دو وقت معمول (نه دقیقه کوارتر اول، دوم و سوم و هشت دقیقه کوارتر چهارم) و وقت طلایی (یک دقیقه پایانی کوارتر اول، دوم و سوم و دو دقیقه کوارتر چهارم) است. همچنین پرتاب یا سوپر شوت‌هایی که از قسمت مشخص (برای وقت معمول دایره وسط زمین و برای وقت طلایی بیرون خط چهار امتیازی) انجام گیرد، دارای چهار امتیاز است. ضمناً پرتاب‌های چهار امتیازی وقت معمول چنانچه به ثمر ننشیند یک امتیاز به تیم مقابل داده می‌شود.

شیرکوند ایده پرداز طرح، دستاوردهای این طرح را؛ جذابتر کردن و بالا بردن هیجان بازی بسکتبال، برقراری عدالت ورزشی بویژه برای برخی کشورهای با میانگین قد پائین، پائین آوردن حاشیه امنیت بویژه در دقایق پایانی بازی، برون رفت از بازی‌های یک طرفه و… عنوان كرده است.

رقابت جذاب بین دو تیم بسکتبال دانشگاه صنعتی شریف و تیم منتخب بازیکنان شوتیست بسکتبال سه نفره و تعدادی از ملی پوشان

این رویداد با رقابت جذاب بین دو تیم بسکتبال دانشگاه صنعتی شریف و تیم منتخب بازیکنان شوتیست بسکتبال سه نفره و تعدادی از ملی پوشان، توسط فدراسیون بسکتبال و با مدیریت نوید آرازشی برگزار شد. تیم داوری که با قوانین جدید این رقابت را قضاوت كردند، پیش از بازی کلاس توجیهی به جهت انتقال قوانین و شرایط بازی برای تیم‌ها و عوامل اجرایی برگزار کردند و در پایان رویداد از بهامین صبوح با عنوان بهترین بازیکن پرتاب کننده چهار امتیازی و نمایندگان تیم‌های حاضر تقدیر شد. در این بازی مجموعاً دوازده پرتاب چهار امتیازی موفق انجام گرفت.

برای اطلاع بیشتر در مورد این طرح فایل‌های ‌pdf زیر را مطالعه نمایید

طراحی از: مهندس اکبر شیرکوند و مینا شیرک وند

پرتاب ۴ امتیازی در بسکتبال

نوشته پرتاب ۴ امتیازی در سبدهای ایران / شیرکوند: شوتی که هیجان بسکتبال را بیشتر می‌کند * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا