ورزشی

وقتی رئیس مجلس و وزیر امور خارجه به حقوق کشورها تجاوز می‌کنند / بررسی ابعاد یک عنوان جعلی در بسکتبال

موضوع از یک دروغ شروع شد که واقعیت را نقض کرد:«تیم بسکتبال دختران زیر ۱۶ ساله‌های ایران نایب قهرمان آسیا شد».

تیم بسکتبال دختران زیر ۱۶ ساله‌های ایران در مسابقه‌های دسته دوم یا سطح B آسیا برای سومین بار شرکت کرد و این بار تا آستانه راهیابی به دسته یک یا سطح A آسیا قرار گرفت. ایران در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ با عناوین چهارم و پنجم کنار رفت اما امسال در بازی پایانی با فیلیپین برای صعود به دسته یک شانس بیشتری داشت با وجود این ۶۰ – ۸۳ به حریفش باخت. این برد صعود تیم فیلیپین به مسابقات سطح A آسیا را تضمین کرد در حالی که ایران همچنان در دسته دو باقی ماند.

این عنوان اما در ایران بازتاب دیگری پیدا کرد. فدراسیون بسکتبال و رسانه‌های نزدیک به این فدراسیون، از دومی ایران، نایب قهرمان آسیا ساختند و در فضای اجتماعی فدراسیون و صفحات هواداری به یکدیگر تبریک گفتند.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در اقدامی عجیب «نایب قهرمانی دختران ایران در آسیا» را توییت کرد و تبریک گفت اما ساعاتی بعد پیامش را حذف کرد.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه و محمد باقر قالیباف، رییس مجلس، از دیگر کسانی بودند که فدراسیون بسکتبال پیام‌های تبریک آنان را به نقل از خبرگزاری‌های ایرنا و موج روی سایت فدراسیون گذاشت.

برای اهالی بسکتبال پیام‌های مسئولین، آن هم برای تیمی که از دسته دوم به دسته یک صعود نکرد اقدام عجیبی بود!

این در حالی است که استرالیا در دسته A قهرمان و ژاپن نایب قهرمان شده است. علاوه بر این تیم‌های نیوزلند و چین تایپه در مکان‌های سوم و چهارم قرار گرفتند و به رقابت‌های جهانی صعود کردند.

متأسفانه فدراسیون و رسانه‌های مورد حمایت این فدراسیون عامدانه از خبر رده‌بندی واقعی سطح A گذشتند و فقط روی نایب قهرمانی تیم ایران پافشاری نشان دادند.

هر چقدر هم بخواهیم بگوییم دروغ‌پردازی و جعل یک عنوان، برساخته‌ی داخلی‌ست و در سطح بین‌المللی اثری ندارد اما باز اقدامات خودسرانه، یک جانبه‌گرایی و حذف عامدانه‌ی عناوین واقعی، تجاوز به حقوق کشورهاست.

مسئولان برگزار کننده مسابقات سطح A با ۹ و B با ۸ تیم بسکتبال دختران به راحتی تیم قهرمان و تیم‌های برتر دسته یک، همینطور تیم صعود کننده از دسته دو به دسته یک را مشخص کردند.
همانگونه که در عکس‌ها پیداست استرالیا قهرمان دسته یک و فیلیپین تنها تیم صعود کننده به دسته A است. حتی فیبا آسیا جلوی اعضای تیم فیلیپین بر خلاف استرالیا از واژه قهرمان استفاده نکرد و فقط نوشت «صعود به دیویژن A» (تصویر).

حالا فدراسیون بسکتبال «نایب قهرمانی آُسیا» را برای دختران ایران از کجا آورد خودش باید پاسخگو باشد.

مسئولین فدراسیون بسکتبال در حالی خبر جعلی نایب قهرمانی دختران را بازتولید می‌کنند که حتی حاضر به توضیح دادن در خصوص حضور دختران در دسته دو نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا