ورزشی

با تیم من می‌توانستیم قهرمان آسیا شویم

سایت خانه بسکتبال ایران؛

مصطفی هاشمی که پیش از ارمغانی سرمربی بود، بعد از یک سال سکوتش را شکست و از عملکرد فدراسیون و وضعیت تیم ملی بسکتبال گلایه کرد

«کادر فنی تیم ملی را تقویت خواهیم کرد.» این جمله جواد داوری دقایقی پس از انتخابش به‌عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال بود. تصور این بود که داوری رویاهای بزرگی برای تیم ملی دارد و می‌خواهد تیم را به مربی خارجی نامداری بسپارد. چند روز قبل از اینکه داوری از مجمع رأی اعتماد بگیرد، تیم ملی در پنجره‌های انتخابی به قزاقستان باخته بود و آنهایی که تیم ایران را با سابقه قهرمانی در آسیا، خیلی بالاتر از قزاق‌ها می‌دیدند و این شکست برایشان توجیهی نداشت، از حرف داوری استقبال کردند.

ایران با هاشمی بحرین را در بازی رفت و برگشت با اختلاف برد،‌ سوریه را هم در  بازی اول شکست داد ولی  با ۲شوت در حالی که تا دقیقه ۳۲ ،  ۱۳امتیاز جلو بود،به قزاقستان باخت، تیمی که آن زمان مربی آمریکایی و گارد خارجی داشت .  اما جانشین او که نه خارجی بود و نه نامدار، نتایج بهتر که نگرفت، ایران را تا مرز تحقیر هم پیش برد.

سعید ارمغانی هر چند در بازی  دوم سوریه را شکست داد و در تهران هم ژاپن را برد، اما شکست تیم او در بازی برگشت مقابل قزاقستان در حالی که حدادی و یخچالی را داشت  ، باخت در تهران و هنگ‌کنگ به چین و شکست با اختلاف بالای ۳۰امتیاز به استرالیا و ژاپن (بازی برگشت) انتقادها به تیم ارمغانی را روزبه‌روز بیشتر کرد.

همه می‌دانند که اگر استرالیا حاضر می‌شد به ایران بیاید و بازی برگشت را انجام بدهد یا قزاقستان نتایج بهتری می‌گرفت و حداقل بحرین را می برد، ایران نمی‌توانست جام‌جهانی ۲۰۲۳را ببیند. همه این اتفاقات بسکتبالی‌ها را شاکی کرده و البته مصطفی‌ هاشمی را شاکی‌تر از همه. حالا که بازی‌‌های تیم ملی در انتخابی‌ها به پایان رسیده و صعود قطعی شده، هاشمی سکوتش را شکسته و حرف‌هایی را که یک سال در دلش نگه داشته در گفت‌وگو با همشهری به زبان می‌آورد.

    فدراسیون بسکتبال با این بهانه که می‌خواهد کادر فنی را تقویت کند، شما را برکنار کرد. اما تیم بعد از شما نتایجی گرفت که خوشایند جامعه بسکتبال نبود.

من همیشه این حق را به فدراسیون و هر مدیری که جایی را اداره می‌کند داده‌ام تا  هر تصمیمی که می خواهد  برای مجموعه‌اش بگیرد. بحث سر این نیست که چرا من را کنار گذاشتند و مربی دیگری انتخاب کردند.

داوری برای تیم ملی خودش سرمربی انتخاب کرده  و خودش هم باید جوابگو باشد. من از موضوع دیگری ناراحت شدم که به‌خود او هم گفته‌ام. داوری در مجمع وقتی یکی با شیطنت میکروفن جلویش گذاشت و درباره تیم ملی پرسید، خیلی عجولانه جواب داد. می‌توانست بگوید من تازه انتخاب شده‌ام، اجازه بدهید عرقم خشک شود، با اتاق فکرم صحبت کنم، بعد نظر می‌دهم اما خیلی راحت گفت می‌خواهم کادر فنی را تقویت کنم.

    آن روز همه تصور می‌کردند داوری می‌خواهد یک کمک مربی خارجی بیاورد و کادر فنی را تقویت کند.

هر مربی دیگری می‌توانست بیاورد اما او با این حرفش به من توهین کرد. خیلی روشن گفت که من ضعیف بوده‌ام و می‌خواهد نفر بهتری بیاورد.داوری ۲سال شاگرد من بود. من در این مدت حرمت نگه داشتم و به‌خاطر اینکه تیم ملی دچار تزلزل نشود، حرفی نزدم اما الان می‌خواهم از حقم دفاع کنم.

در فدراسیونی که سرپرست داشت و معلوم نبود صاحبش چه کسی است، در سالنی که غبار  غم گرفته بود، مسئولیت تیم ملی را به‌عهده گرفتم و ۳ماه کار کردم. بدون حامد حدادی و بهنام یخچالی‌، با سجاد مشایخی و ارسلان کاظمی که کرونا گرفته بودند و بدن‌هایشان تحلیل رفته بود و نمی‌توانستند با تیم تمرین کنند، به قزاقستان با کادر آمریکایی و گارد یورولیگی‌اش به‌خاطر یک اشتباه من و یکی دو اشتباه بازیکنان با اختلاف ۴امتیاز باختیم.

خودتان دیدید که به‌خاطر آن باخت چه هجمه‌ای علیه من به راه افتاد. بحرین را با اختلاف ۳۶امتیاز در زمین خودش بردیم. می‌گویند جوانگرایی کردیم، همه این بازیکنان به اضافه ۶بازیکن دیگر در  اردوی تیم من هم بودند . اصلا مسئله جوانگرایی و پیرگرایی نیست، مهم این است که باید بهترین‌ها در تیم باشند. ما فقط با کلمات بازی می‌کنیم.

    شعار داوری این بود که می خواهد نیمکت تیم ملی را سنگین کند.

سنگین کر د و از این به بعد سنگین تر هم می شود.

    اگر می‌ماندید می‌توانستید نتایج بهتری بگیرید؟

اگر همان تیم به کارش ادامه می‌داد، صد درصد خیلی زودتر به جام‌جهانی صعود می‌کردیم، صد درصد در کاپ آسیا به فینال می‌رسیدیم و ۶۰درصد احتمال قهرمانی تیم وجود داشت. مسیری را که داشتیم می‌رفتیم تغییر دادند، فقط به‌خاطر اینکه نظر شخصی من درباره رئیس فدراسیون چیز دیگری بود.

    در انتخابات نظرتان روی کاندیدای دیگری غیر از داوری بود؟

بله فقط به‌خاطر اینکه طرف نامز د دیگری بودم، مرا کنار گذاشتند اما مگر فدراسیون فقط یک نفر است؟ بسکتبال مال همه است، با هر تفکری. باید دید چه کسی دلسوز است و سلامت کار می‌کند نه اینکه فقط نگاه کنیم ببینیم چه کسی با ماست. اینطوری که همیشه  فقط از ۱۰درصد پتانسیل بسکتبال استفاده می‌کنیم.

    گویا می‌خواهند مربی خارجی بیاورند و حتی شایعه شده که بچیروویچ سرمربی می‌شود.

مبارک باشد. یادتان باشد نتایج همه چیز  را مشخص می کند. افرادی که باید به رئیس فدراسیون مشاوره بدهند باید باتجربه، عاقل و دنیادیده باشند اما بعضی‌ از  مشاوران، چه آنهایی که داخل هستند  و چه آنهایی که خارج از کشور احساسی با قضایا برخورد می کنند.

    چرا؟ مشکل از کجاست؟

بسکتبال ما مربی تمرین‌دهنده و مدرس خوب می‌خواهد نه سرمربی خارجی. مدال بازی‌های آسیایی را می‌خواهیم ولی با این وضعیت نمی‌توانیم موفق شویم. مشکل ما این است که نمی‌دانیم چه تصمیمی را در چه زمانی بگیریم و عجولانه کار می‌کنیم. به هر حال با این تصمیمات تیم نتیجه نگرفت و متأسفانه مرا هم شریک اتفاقاتی کرده‌اند که جامعه بسکتبال آن را قبول ندارد.

لیلی خرسند

نوشته با تیم من می‌توانستیم قهرمان آسیا شویم * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا