ورزشی

روزهای بد و ناکامی‌های دنباله‌دار بسکتبال / وقتی باخت فنی استرالیا دستاورد می‌شود / منطقی پشت کارهای فدراسیون نیست

سایت خانه بسکتبال ایران؛

فدراسیون بسکتبال باخت فنی استرالیا به دلیل حاضر نشدن مقابل تیم ملی را دستاورد خود معرفی کرد!

ایران در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ به عنوان قهرمان آسیا و در سال ۲۰۱۹ تیم پنجم آسیا – اقیانوسیه در جام جهانی به میدان رفت و سهمیه المپیک گرفت.
در حال حاضر با توجه به ۸ سهمیه آسیا در جام جهانی ۳۲ تیمی، دغدغه صعود به نسبت قبل کمتر شده است اما بازی‌های ضعیف، ضعف مدیریت و تدارک نامناسب تیم ملی سبب نارضایتی علاقه‌مندان واقعی و نه، قلم به مزدهای بسکتبال شده است.
از سوی دیگر علاوه بر بازی‌های مستقیم، باخت‌های قزاقستان متضمن صعود تیم ملی است. بنابراین تا پایان پنجره ششم انتخابی در اسفند ۱۴۰۱، صعود یکی از تیم‌های ایران یا قزاقستان قطعی خواهد شد. هر چند دغدغه علاقه‌مندان صعود به جام جهانی با وجود ۸ سهمیه آسیا نیست اما با رویه‌ای که فدراسیون بسکتبال در پیش گرفته، روزهای بد و سریال ناکامی‌های بسکتبال همچنان ادامه‌دار است.

بسکتبال نزدیک به ۹ ماه در تمامی میدان‌های بین‌المللی، ناکام و بازنده‌ای تمام عیار است. انتخابات و انتصابات این فدراسیون بحث‌انگیز و به گفته بسیاری از کارشناسان، آینده بسکتبال را با خطر جدی روبرو کرده است.

نسلی از استعدادها با وجود توانمندی در تیم‌های نوجوانان و جوانان به دلیل اهمال کاری فدراسیون و نبود تدارک مناسب، فرصت‌ عرض‌ اندام مثل از دست دادن رقابت‌های جام جهانی زیر ۱۷ و زیر ۱۹ ساله‌ها را از دست دادند.

این در حالی است که تیم ملی بسکتبال طی ۹ ماه با تغییرات زیادی در کادر فنی از جمله استعفای مدیر فنی و کناره‌گیری یکی از دستیاران روبروست. همچنین حضور بی منطق مربیان خارجی مانند یووانویچ که تنها در پنجره دوم روی نیمکت تیم ملی حاضر شد، بر ابهامات روی نیمکت تیم ملی افزود.
در مورد مهمت بچیروویچ مدیر فنی اهل اسلوونی تیم ملی نیز بحث زیاد است با وجود این، تغییرات در تیم ملی که قبلاً گفته شده بود به سبب تقویت کادر فنی صورت می‌گیرد، تاکنون هیچ بازدهی نداشته است.

تیم ملی در آخرین بازی خود مقابل چین در تهران شکست خورد. پیش از آن در دیداری دستگرمی به تیم شهرداری گرگان بدون ملی پوشان این تیم باخته بود. از درون اردوهای تیم ملی اخبار چند دستگی و اختلاف بین برخی بازیکنان شنیده می‌شود و اینکه مدیریت یکپارچه‌ای برقرار نیست.

فدراسیون بسکتبال حالا بین این همه مشکل و ناکامی‌های متعدد که تنها گوشه‌ای از آنها را طی ماههای گذشته برشمرده‌ایم، به کمک رسانه‌های وابسته خود انصراف تیم ملی استرالیا از سفر به تهران و بازی نکردن با تیم ملی را دستاورد خود می‌داند!

ایران – استرالیا قرار بود ۲۳ آبان در پنجره انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳، در تهران بازی کنند اما استرالیا اعلام کرد به دلیل شرایط اجتماعی حاضر نیست به ایران سفر کند. فیبا هم نتیجه بازی را باخت فنی ۲۰ – صفر به نفع ایران زد.
فدراسیون بسکتبال در برهوت نتیجه‌گیری و در انبوهی از ناکامی‌های بسکتبال تلاش می‌کند تا از سوی برخی رسانه‌ها و افراد وابسته ناآگاه، نتیجه‌ای را که جزو مقررات ملی و بین‌المللی مسابقات بسکتبال است به ارتباط مؤثر خود با فیبا (!) قلمداد کند.

استرالیا و نیوزلند در مسابقات جوانان زیر ۱۸ ساله‌های آسیا به میزبانی تهران شرکت نکرده بودند و سهمیه جام جهانی را از دست دادند. نکند غیبت این دو تیم در مسابقات تابستان گذشته نیز با هماهنگی فدراسیون بسکتبال با فیبا صورت گرفت!

همچنین نزدیک بود تا دو سهمیه ایران در باشگاههای غرب آسیا به دلیل اهمال کاری فدراسیون بسکتبال به یک سهمیه کاهش یابد چون ابتدا در نامه‌نگاری و اعلام آمادگی ذوب آهن دچار اشتباه شده بودند و سپس اشتباه خود را اصلاح کردند اما به رسانه‌های ناآگاه گفتند لابی فدراسیون با فیبا آسیا منجر به گرفتن دو سهمیه شد!
کدام عقل سلیم قبول می‌کند در بین ۴ – ۳ کشور غرب آسیا، بسکتبال ایران تنها یک سهمیه داشته باشد؟

نمونه دیگر از دادن اطلاعات غلط به رسانه‌های ناآگاه حضور داوران بسکتبال در پنجره‌های انتخابی است. فدراسیون تلاش می‌کند تا اینگونه القاء کند ارتباط فیبا و داوران را برقرار کرده است در صورتی که محرومیت داوران ایرانی ماهها قبل از روی کار آمدن فدراسیون کنونی به پایان رسیده بود و پیش از این نیز داوران ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی از جمله پنجره‌های فیبا سوت زده بودند.

فدراسیون بسکتبال هیچ دستاوردی نداشته است و یکی از مهمترین دلایل دست گذاشتن مجمع عمومی روی تشکیل مجمع فوق‌العاده که این روزها با افزایش شمار  مخالفان رییس فدراسیون زیاد شنیده می‌شود، بدون دستاورد بودن فعالیت‌های بسکتبال بعد از سال‌ها شکوه و افتخار این ورزش است.
در ناکامی‌های سریالی فدراسیون بسکتبال، طبیعی است از مواردی که قابل پذیرفتن نیست مثل باخت فنی استرالیا، به عنوان دستاورد خود نام ببرد.

نوشته روزهای بد و ناکامی‌های دنباله‌دار بسکتبال / وقتی باخت فنی استرالیا دستاورد می‌شود / منطقی پشت کارهای فدراسیون نیست * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا