ورزشی

بسکتبال بانوان در انتظار تغییرات اساسی / لیگ ورودی – خروجی ندارد

 

اردوی تیم ملی بسکتبال بانوان در هفته جاری آغاز می‌شود با وجود این دعوت از اردونشینان اهالی بسکتبال را راضی نکرد.

النی کاپوجیانی سرمربی یونانی تیم ملی بسکتبال بانوان کار خود را با این تیم از همین هفته به طور رسمی آغاز می‌کند. وی سرمربی تیم پاناتینایکوس یونان است و طی ۴ ماه به صورت پاره وقت هدایت ملی‌پوشان دختر را برعهده خواهد گرفت.

با نگاهی به قرارداد این مربی و پاره وقت بودن حضور او در ایران می‌توان متوجه شد که فدراسیون بسکتبال قرارداد النی را با تضمین مؤفقیت در مسابقات دسته دو آسیا تنظیم کرده است و در صورت راهیابی دختران به سطح A این رقابت‌ها دو طرف در مورد ادامه همکاری گفت و گو خواهند کرد.

بر اساس اعلام فدراسیون، تمرینات تیم ملی از پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت و از ساعت ۱۰ در سالن بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی آغاز می‌شود.

هنوز النی کاپوجیانی وارد ایران نشد اما اعلام فهرست ۱۵ نفره دعوت شدگان به اردو، حرف و حدیث‌هایی را به دنبال داشت. از بازیکنی که دو فصل بازی نکرد اما دعوت شد تا بازیکنانی که با وجود حضور در لیگ برتر نادیده گرفته شدند.

النی، لیگ و بازی‌های ملی را ندیده است و در فرصت کوتاه قادر به شناسایی کردن داشته‌های بسکتبال بانوان نیست بنابراین فهرست اعلام شده توسط فدراسیون بسکتبال نظر کادر فنی ایرانی است.

دعوت از این ۱۵ بازیکن به اولین اردوی تیم ملی برای آمادگی به منظور حضور در رقابت‌های کاپ آسیاست. اعضای کادر فنی ایرانی تیم ملی نیز به نسبت پارسال تغییر کرد. نکته جالب اینکه هیچکدام از اعضای کادر فنی سابق در تیم ملی کنونی دیده نمی‌شوند. سال گذشته بازی‌های غرب آسیا لغو شد و کادر فنی قبلی بدون حضور حتی در یک بازی رسمی، از تیم ملی کنار گذاشته شدند!

در حال حاضر مدیر تیم‌های ملی فریده هادوی با سرمربیگری النی کاپوجیانی معرفی شده‌اند. از بلقیس عادلی سرپرست قبلی خبری نیست و فریناز طائرپور به جای او معرفی شد. ندا عسگرنیا سرمربی جوانان و بعدها تیم ملی، گویا دیگر در هیچ رده‌ای نیست!
شایسته متشرعی، سرمربی سابق تیم ملی که بعد از ۳ سال هدایت ملی‌پوشان عملکرد خود را با ششمی در بین ۶ تیم دسته دوم آسیا به پایان رساند این بار به عنوان مربی تیم ملی معرفی شد. کمک مربی تیم ملی، نیکا بیکلیکلی است که پیشتر مربی همراه تیم‌های ۳×۳ بود.

بازیکنان دعوت شده به نخستین اردو همان چهره‌های ثابت در سال‌های اخیر یا دهه‌های اخیر! هستند. به قول برخی اهالی بسکتبال، فهرست تیم بانوان انگار تا ۱۰۰ سال تغییر نخواهد کرد!

حضور بازیکن بالای ۵۰ سال در تیم ملی نشان از نداشتن ورود و خروجی در لیگ برتر دارد که هنوز نتوانست در پشتوانه‌سازی نیروهای مسن و قدیمی گام مثبتی بردارد.

ادنا عیسائیان، معصومه اسماعیل‌زاده، گلشید امیدیان،دلارام وکیلی، فائزه شهریاری، ناهیده اسدی، کیمیا یزدیان طهرانی، آیدا گل‌محمدی، نگین رسولی‌پور، پریسا کرمی، نسرین فلاح، شیدا شجاعی، آناهیس خداوردیان، سمیه ثابت‌زاده و مهلا عابدی نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی هستند و مطابق معمول در فراخوان‌های تیم ملی حرف و نظر بسیار است اما نکته مهمتر دعوت از بازیکن بالای ۵۰ سال بوده که طی سال‌های اخیر همچنان یک علامت سئوال بزرگ در بسکتبال بانوان است.

هر چند فدراسیون بسکتبال با وجود تیم‌های پایه نوجوانان و جوانان، نفرات دیگری را به تیمی منسوب به تیم بسکتبال «نوین» فراخوانده است که امیدواریم سرنوشت تیم ایران نوین را در یخش مردان پیدا نکند. هدف فدراسیون؛ داشتن تیم‌های در سایه است تا انتقال بازیکن از تیم‌های زیرمجموعه به تیم ملی به سهولت انجام شود اما انسجامی دیده نمی‌شود و تیم‌ها بعد از مدتی رها می‌شوند. اگر چه می‌توان این برنامه‌ها را در قالب تیم‌های نوجوانان و جوانان بهتر اجرایی کرد.
بسکتبال بانوان به شدت ضعف پشتوانه دارد و لیگ برتر و لیگ‌های پایه در رشد و سازندگی بازیکنان ناکارآمد بودند. منابع مالی و امکانات محدود بسکتبال بانوان از مشکلات این بخش بوده که پاره وقت کردن حضور مربی خارجی در برنامه‌های کوتاه مدت و مقطعی، امیدواری در آینده ایجاد نخواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا