ورزشی

آموزش حرکت پیک اند رول (Pick-and-Roll) در بسکتبال

سایت خانه بسکتبال ایران؛

سایت خانه بسکتبال ایران؛ براساس اعتقاد بسکتبالیست های باتجربه، داشتن روش ها و گزینه های حمله بیشتر، شانس کسب امتیاز توسط شما را افزایش می دهد.

به همین دلیل است که حرکت پیک اند رول (Pick-and-Roll) که با نام screen and roll نیز شناخته می شود، یکی از موثرترین حرکات بسکتبال است.

این حرکت بسیار کارآمد، که با همکاری دو هم تیمی انجام می شود – کنترل کننده توپ و پیک دهنده – باعث ایجاد گزینه های حمله مختلف برای شما می شود.

کنترل کننده توپ می تواند از اسکرین پیک دهنده برای انجام نفوذ، ایجاد فضا برای انجام یک شوت بدون دفاع و پاس دادن به یک هم تیمی که به سمت سبد حرکت می کند، استفاده کند یا حتی از اسکرین استفاده ای نکند.

حرکت پیک اند رول گزینه های زیادی را پیش روی شما می گذارد که تقریبا امکان مهار آن را غیرممکن می سازد.

بنابراین اگر شما به دنبال آن هستید که جان تازه ای به حمله ی تیمتان ببخشید، ممکن است این حرکت تنها تجویز پزشک برای حمله تیمتان باشد.این راهنما، همه چیزهایی را که شما برای انجام حرکت پیک اند رول باید بدانید را به شما آموزش می دهد.

نکته :

“اگر کمی مسابقات NBA را تماشا کنید تاثیر حرکت Pick-and-Roll را مشاهده خواهید کرد. این حرکت ساده به آب و نان بسیاری از تیم های NBA در حمله تبدیل شده است. با توجه به داده های آماری اخیر، ۱۸٫۶ درصد از کل سناریوهای لیگ از فصل ۲۰۰۹-۱۰، اجرای حرکت پیک اند رول بوده است؛ در حالی که این درصد در فصل ۲۰۰۴-۰۵ معادل ۱۵٫۶ درصد بوده است.”

حرکت پیک اند رول چیست؟

پیک اند رول یک حرکت کلاسیک بسکتبال است که در آن یکی از هم تیمی ها، بدنش را مانند یک صفحه (اسکرین) جلوی مدافعی که در حال دفاع کردن از کنترل کننده توپ است، قرار می دهد.

پس از آن معمولا پیک دهنده به سمت سبد حرکت می کند تا یک گزینه حمله اضافه ایجاد کند. در این مرحله بازیکنی که توپ در دست اوست، گزینه های حمله زیادی پیش رو دارد، بنابراین دفاع کردن او بسیار دشوار است.

هرچند پیک اند رول یک مانور ساده است اما هر جزء آن باید بدون وقفه انجام شود تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

در زیر مهمترین اجزای یک حرکت پیک اند رول را شرح می دهیم:

پیک دادن، صفحه گذاشتن یا Screen

مهمترین بخش حرکت پیک اند رول، اسکرین یا پیک دادن است. اگر پیک دهنده کار جدا کردن دفاع از حمل کننده توپ را به خوبی انجام ندهد، انجام این حرکت به سرعت ناکام می ماند.

در بسکتبال، هر زمان که یک بازیکن حمله با قرار دادن بدن خود در مسیر مدافع، اقدام به مسدود کردن یا تغییر مسیر او کند، یک اسکرین روی داده است. این مانور تا زمانی که پیک دهنده قبل و در هنگام برخورد با مدافع کاملا ثابت و بی حرکت باقی بماند، قانونی است.

نکات کلیدی زیر را در زمان پیک دادن در ذهن داشته باشید:

محکم سر جای خود بایستید:

کار پیک دهنده متوقف کردن حرکت مدافع است، بنابراین شما باید خود را برای برخورد با مدافع آماده کنید. محکم سر جای خود ایستادن (این کار را با باز کردن پاها به اندازه عرض شانه ها انجام دهید) به شما کمک می کند ضربه ناشی از برخورد بازیکن حریف را کاملا جذب کنید.

ایجاد برخورد:

برای اینکه یک پیک موثر باشد، شما باید با بازیکن مدافع برخورد داشته باشید. با این حال توجه داشته باشید نگه داشتن یا هل دادن مدافع، می تواند به اعلام خطای شما منجر شود. تا می توانید عمل پیک دادن را در نزدیکی مدافع انجام دهید تا مطمئن شوید که در موقعیت صحیحی قرار دارید.

دستانتان را در نزدیکی بدنتان نگه دارید: این ایده خوبی است که در زمان پیک دادن، دستهایتان را به صورت جمع شده در نزدیکی بدنتان نگه دارید.

این کار علاوه بر اینکه باعث می شود مناطق حساس بدن شما محافظت شوند، به داوران کمک می کند که ببینند شما حریف را هل نمی دهید یا نگه نمی دارید.

کنترل کننده توپ

دریبل زننده مانند موتور محرک حرکت پی اند رول است. برای اینکه این حرکت آغاز شود، کنترل کننده توپ باید مدافع را به سمت اسکرین هدایت کند. این کار با دریبل زدن به سمت بازیکنی که برای انجام اسکرین آماده می شود، انجام می گیرد.

حمل کننده توپ می تواند با کم کردن فاصله خود و بازیکن پیک دهنده و عبو کردن از پیک او، از تاثیر گزاری اسکرین اطمینان حاصل کند.

ارتباط

پیک اند رولی که به خوبی اجرا می شود، همیشه حاصل کار تیمی عالی و برقراری ارتباطات است. از آنجا که این حرکت با زمان بندی پیچیده و با حضور چند بازیکن انجام می شود، هر دو طرف درگیر باید با هم هماهنگ باشند.

لازم نیست دو بازیکن برای انجام پیک اند رول به صورت شفاهی با هم ارتباط برقرار کنند، اما باید بدانند که قرار است چه کاری انجام دهند و با هم هماهنگ باشند. این حرکتی است که باید به کرات در طول تمرینات انجام شود تا بازیکنان در طول زمان، در انجام آن مهارت پیدا کنند.

اجرای پیک اند رول

حالا که شما با بخش های مختلف حرکت پیک اند رول آشنا شدید، زمان آن است که به زمین بسکتبال بروید و این حرکت را اجرا کنید.مراحل ذکر شده در زیر، گام هایی برای اجرای یک نسخه ابتدایی از این حرکت می باشد.

هر مرحله (به جز مرحله آخر) شامل دو بخش مجزاست: یکی از این دو بخش، دستورالعمل های مربط به بازیکن پیک دهنده و بخش دیگر مربوط به دریبل زننده است. هر بازیکن باید با وظایف هر دو موقعیت آشنا باشد.

مرحله اول: برنامه ریزی حرکت

دریبل زننده: برای انجام این حرکت، حمل کننده توپ، شروع به دریبل زدن به سمت منطقه ای از زمین خواهد کرد؛ جایی که اسکرین در آنجا انجام خواهد شد. به طور کلی این نقطه قبل از اینکه حرکت آغاز شود، از پیش تعیین می شود.

اما پیک اند رول می تواند به صورت فی البداهه اجرا شود؛ انچه مهم است برقراری ارتباط بین دو بازیکن است و این دو نفر باید بدانند که پیک در کجا اتفاق می افتد.

پیک دهنده:

بازیکن پیک دهنده باید به سمت نقطه ای که قرار است در آن اسکرین را انجام دهد، حرکت کند.این بازیکن باید قبل از حمل کننده توپ که مدافع خود را به سمت محل پیک هدایت می کند، در محل مورد نظر حاضر باشد.

مرحله دوم: انتظار برای انجام اسکرین

دریبل زننده:

دریبل زننده باید تا زمانی که پیک دهنده، اسکرین خود را به درستی تنظیم و اجرا کند، کمی بازیکن حریف را بچرخاند. هنگامی که اسکرین به درستی انجام شد، دریبل زننده باید با یک حرکت، به سمت محل پیک حرکت کند و مدافع خود را به سمت به اصطلاح دیواری که توسط پیک دهنده ایجاد شده، هدایت کند.

پیک دهنده:

پیک دهنده باید مطمئن شود که در حالت متعادلی قرار دارد و قبل از اینکه دفاع با او برخورد کند باید صحیح بودن موقعیتش مطمئن شود. هنگامی که در جای خود قرار گرفت و قبل از انجام حرکت بعدی، باید منتظر باشد که هم تیمی اش از او بگذرد.

مرحله سوم: باز شدن فضا

دریبل زننده:

اسکرینی که هم تیمی تان برای شما به وجود آورده است، منجر به ایجاد یک فاصله بین شما و دفاعتان می شود.

پیک دهنده:

پس از وقوع برخورد با مدافع، لحظه کوتاهی در موقعیت خود ثابت بمانید، سپس به سرعت موقعیت تان را ترک کرده و به سمت سبد حر کت کنید. اگر اسکرین را به خوبی انجام داده باشید، این شانس وجود دارد که مدافع مستقیم خودتان و هم چنین مدافع هم تیمی تان را کاملا از مدار دفاع خارج کرده باشید.

مرحله چهارم: انتخاب کردن

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، پیک اند رول یک حرکت محبوب است، زیرا باعثا ایجاد گزینه های حمله ی متفاوت می شود. یک کنترل کننده توپ، پس از انجام یک پیک اند رول موفق، انتخاب های زیر را پیش رو دارد:

پاس دادن به بازیکنی که به سمت حرکت می کند.
شوت زنی بدون دفاع به سمت حلقه
پاس دادن به هم تیمی دیگری که خالی است
حرکت به سمت سبد

شوت کنید و امتیاز کسب کنید!

می توان تغییرات بیشماری در حرکت پیک اند رول ایجاد کرد، اما اجزای اصلی این حرکت باقی خواهند ماند. پس راهنمایی های این مقاله را در زمین اجرا کنید و به زودی خواهد دید که شما یک متخصص پیک اند رول خواهید بود. فقط از کمی برخورد در زمان انجام این حرکت نترسید!

بسکتبال نویس؛

نوشته آموزش حرکت پیک اند رول (Pick-and-Roll) در بسکتبال * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا