ورزشی

آقای سجادی! حواس‌تان به بسکتبال هست؟

سایت خانه بسکتبال ایران؛

مصطفی هاشمی خطاب به وزیر ورزش:
آقای سجادی! حواس‌تان به بسکتبال هست؟

در ادامه حاشیه‌های پیرامون فدراسیون بسکتبال و تلاش برخی رؤسای هیأت‌ها برای برکناری جواد داوری، خبرهای عجیبی به گوش می‌رسد. شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس هیأت خوزستان که به تازگی برکنار شده، سردمدار اصلی جریان مخالفان رئیس فدراسیون بسکتبال بوده و با فشارهای متعدد از سوی رئیس فدراسیون و مدیرکل ورزش خوزستان کنار گذاشته شده است. اتفاقی که اگرچه در ورزش ایران کم سابقه نبوده اما به طور واضحی غیر قانونی است. در این ماجرا اما بحث اصلی نه قانون، بلکه دلیل کنار گذاشتن پیرعباسی است. رئیس هیأتی که گویا قرار است آینه عبرت دیگر مخالفان شده و قربانی شدنش، اجماع ایجاد شده را از بین ببرد!

چند ماهی می‌شود که برخی رؤسای هیأت‌های بسکتبال، با داعیه ناکارآمدی جواد داوری، قصد تشکیل مجمع فوق‌العاده و عزل او را دارند. نزاعی که پس از مدت‌ها حرکت چراغ خاموش، چند هفته‌ای می‌شود که علنی شده و حالا کار به تقابل رو در رو نیز رسیده است.

آخرین قسمت این جدال اما از حالت دموکراتیک خارج شده و سردمدار یکی از طرفین دعوا، با استفاده از قدرت برتر از دور خارج شده است.

پیرعباسی که ریاست هیأت خوزستان را در اختیار داشت، پس از مصاحبه‌های اخیر خود و حمله به معاون قهرمانی وزارت ورزش، با تصمیم مدیرکل استان خوزستان و رئیس فدراسیون از کار برکنار شده. اتفاقی که مصطفی هاشمی معتقد است برای ایجاد فضای رعب و وحشت در میان هیأت‌های مخالف افتاده و وزیر ورزش باید هرچه زودتر به این ماجرا ورود کند.

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی درباره حواشی اخیر پیرامون این رشته و برکناری پیرعباسی از ریاست هیأت خوزستان گفت: «سؤال من این است که فلسفه وجود مجامع انتخاباتی چیست؟ مگر نه اینکه مجمع وظیفه انتخاب رئیس خود را به وسیله رأی‌گیری بر عهده دارد و همان مجمع هم می‌تواند آن رئیس را برکنار کند؟ پس چطور شده که حالا به‌دلیل اختلاف ایجاد شده بین رئیس هیأت خوزستان و رئیس فدراسیون، شایعه شده که پیرعباسی با فشار مدیرکل ورزش استان برکنار می‌شود؟»

هاشمی در ادامه خطاب به حمید سجادی وزیر ورزش گفت: «من سؤال اصلی را از آقای وزیر می‌پرسم. آیا واقعاً در جریان این اتفاق قرار دارد و رسیدگی نمی‌کند؟ چطور ممکن است کسی که منتقد است به این راحتی عزل شود؟ به چه جرمی؟ به صرف انتقاد می‌‌شود کسی را به سادگی از ریاست هیأت کنار گذاشت؟»

چرا داوری از برگزاری مجمع می‌ترسد؟

هاشمی در پاسخ به سؤال ایران ورزشی درباره علت واهمه جواد داوری از برگزاری مجمع و اینکه چرا تصور شده پیرعباسی با فشار او و مدیرکل استان برکنار شده، گفت: «سؤال من هم همین است.

رئیس فدراسیون از همین مجمع رأی گرفته و انتخاب شده. حالا هم قرار است نظر همان مجمع را بپرسند. اگر نظرش مثبت باشد که دیگر ترسی وجود ندارد. البته که در مقابل نظر منفی هم چاره‌ای جز تمکین وجود ندارد.»

اوضاع پس از داوری از این بدتر نمی‌شود

سرمربی سابق تیم ملی و باشگاه مهرام در واکنش به برخی اظهار نظرها درباره چالش‌های مضاعف بسکتبال پس از عزل داوری نیز این‌طور اظهار نظر کرد: «برخی می‌گویند که ممکن است شرایط بسکتبال پس از داوری و در دوران سرپرستی بدتر شود. به نظر من که امکان ندارد از این بدتر شود. کما اینکه مجمعی که قرار است چنین تصمیم مهمی بگیرد، خود به تمام جوانب آگاه است. من معتقدم اجازه دهیم خود مجمع تصمیم بگیرد.»

نگذاریم فضای
رعب و وحشت ایجاد کنند

او در ادامه به ایجاد فضای رعب و وحشت در میان منتقدان گفت: «هدف اصلی از عزل پیرعباسی این است که دیگر منتقدان هم حساب کار دست‌شان بیاید. یعنی ایجاد فضای رعب و وحشت که اعضای مجمع یا باید با ما باشند و یا کنار می‌روند. تمام دغدغه من این است که این شرایط اپیدمی شده و به این ترتیب مسئولیت و مشروعیت مجامع زیر سؤال می‌رود.»

ZOOM
برکناری رئیس هیأت به خاطر اختلاف با رئیس فدراسیون

سؤال من این است که فلسفه وجود مجامع انتخاباتی چیست؟ مگر نه اینکه مجمع وظیفه انتخاب رئیس خود را به وسیله رأی‌گیری بر عهده دارد و همان مجمع هم می‌تواند آن رئیس را برکنار کند؟ پس چطور شده که حالا به‌دلیل اختلاف ایجاد شده بین رئیس هیأت خوزستان و رئیس فدراسیون، شایعه شده که پیرعباسی با فشار مدیرکل ورزش استان برکنار می‌شود؟

نوبت منتقد بعدی کی فرا می رسد؟
افق روشنی در بسکتبال نمی‌بینم

مصطفی هاشمی در حالی نگران شرایط بسکتبال است که واضح است از مخالفان ماندن جواد داوری است. او در واکنش به سؤال ایران ورزشی درباره علت مخالفتش این‌طور پاسخ داد: «نظر شخصی من که نمی‌تواند تعیین کننده باشد. من حتی عضو مجمع هم نیستم که بتوانم رأی بدهم. با این حال به‌عنوان یک کارشناس می‌توانم نظر بدهم؛ کسی که در اصطلاح بچه بسکتبال بوده و تمام عمر و زندگی خودش را برای این رشته گذاشته. به عقیده من در دوران مدیریت جواد داوری، جز نتایج ضعیف و عملکرد منفی چیزی ندیدیم و از آن بدتر این است که هیچ افق روشنی را هم در پیش رو نمی‌بینم.»

او ادامه داد: «این نظر من است و شواهد هم نشان می‌دهد خیلی‌های دیگر هم چنین نظری دارند. پس باید بگذاریم بسکتبال و مجمع‌اش، خودش تصمیم بگیرد و هیچ کس از بیرون نتواند با اعمال فشار و زور، فضای دیگری را در این رشته حاکم کند.»

هاشمی درباره صحبت‌های مدتی پیش پیرعباسی که پیکان اتهام را به سمت پولادگر گرفته بود نیز گفت: «من هم آن صحبت‌ها را خواندم و مسائل دیگری را هم شنیده‌ام. با این حال با توجه به داشتن افتخار آشنایی با شخص وزیر که نفر اول ورزش ایران است، درخواستم را از او مطرح می‌کنم. از او خواهش می‌کنم که هرچه سریع‌تر این ماجرای برکناری را پیگیری و فکری به حال بسکتبال کند.»

سرمربی سابق تیم ملی در پایان صحبت‌هایش گفت: «من همواره در همه دوره‌ها و شرایط نظرم را بدون ترس و واهمه گفته‌ام و حالا هم همین کار را می‌کنم. در برهه کنونی جو خوبی در بسکتبال وجود ندارد و این‌طور به نظر می‌رسد که مخالفان خیلی ساده حذف می‌شوند. پیرعباسی نفر اول بوده و حالا مشخص نیست نوبت نفر بعدی چه زمانی فرا می‌رسد؟»

او در ادامه گفت: «با تمام این شرایط من از اعضای مجمع و رؤسای هیأت‌ها می‌خواهم که نظرشان را بدون ترس و واهمه بگویند و مطرح کنند. چه مخالف و چه موافق. مجمع بزرگترین و اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در هر رشته ورزشی است و حالا هم زمان این است که از هویت و جایگاه خودش دفاع کند.

محسن آجرلو
روزنامه نگار

نوشته آقای سجادی! حواس‌تان به بسکتبال هست؟ * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا