ورزشی

چه زمانی در بسکتبال خطا کنیم ؟

سایت خانه بسکتبال ایران؛

طبق تعریف،بسکتبال یک ورزش تماسی نیست اما این به این معنی نیست که در این ورزش برخوردی بین بازیکنان صورت نمی‌گیرد. از بازیکنانی که شارژ می‌گیرند یا آرنجی به صورتشان برخورد می‌کند بپرسید و آنها به شما خواهند گفت که برخورد ها و تماس ها بخش ساده‌ای از این بازی هستند.

در واقع قوانین بسکتبال اجازه حد معقول و متناسبی از تعامل فیزیکی بین بازیکنان دو تیم را می‌دهند. با این حال زمانی که بازیکنی برای برتری جستن بر حریفش از این برخورد‌ها استفاده کند، غیرقانونی محسوب می‌شود. این نقض قانون یک خطای شخصی بسکتبال نامیده می‌شود.

به طور کلی انجام خطاهای شخصی در بسکتبال، یک استراتژی سالم تمرینی نیست. در واقع اگر دفعات زیادی به علت برخورد با دیگران از شما خطا گرفته شود، خواهید دید که باید از روی نیمکت از بازی لذت ببرید! با این حال در زمان‌هایی، خطا کردن روی حریف می‌تواند سودمند باشد. در این مقاله خطاهای فردی را از یک چشم انداز استراتژیک بررسی می‌کنیم.

عقب بودن از حریف

مگر در مواردی که هدف شما به جوش آوردن خون مربیتان است، انجام یکی خطای ticky-tacky (خطاهایی که معمولا در لحظات پایانی و توسط تیمی که عقب تر است، برای جلوگیری از گذشتن وقت انجام می‌شود) در حالی که حریف ۳۰ متر تا سبد شما فاصله دارد، ایده خوبی نیست. اما در موقعیت‌های وابسته به زمان (مثلا زمانی که تیم شما سعی می کند در دقایق پایانی بازی، مقابل حریف به برتری برسد) مرتکب شدن چنین خطای هدفمندی می تواند هوشمندانه ترین حرکت باشد.

در بسکتبال هرگاه توپ در حرکت باشد یا بازی ادامه داشته باشد، زمان بازی (game clock) به طور مداوم کم می شود. هنگامی که توپ به جریان می افتد تنها ۴ چیز می تواند دوباره زمان بازی را متوقف کند:

نقض قوانین
خارج شدن توپ از زمین
تایم اوت
خطا

اگرچه همه گزینه های ذکر شده در بالا باعث توقف زمان بازی می شود اما خطا کردن به طور کلی قابل اعتمادترین گزینه دفاعی است چراکه تنها گزینه‌ای است که باعث می شود دفاع دوباره کنترل کامل خود را به دست اورد. به عبارت دیگر تیم دفاع می‌تواند به جای اینکه منتظر اشتباه کردن تیم حریف در حمله یا فرصتی برای گرفتن تایم اوت باشد، خطا کردن در هر زمان را انتخاب کند تا زمان بازی را متوقف کند.

خطاهای هوشمندانه در مقابل خطاهای غیر هوشمندانه

در تئوری، متوقف کردن زمان با یک خطای هدفدار، منجر به ایجاد فرصت های کسب امتیاز بیشتر برای تیم شما می شود و وقتی تیم شما از حریف عقب است کسب امتیاز در اولویت قرار دارد. با این حال وقتی زمان خطا کردن فرا می‌رسد باید این نکته مهم را به یاد داشته باشید که همه خطاها یکسان نیستند. در اینجا نکته هایی را که باید در زمان خطا کردن در ذهن داشته باشید، ذکر می‌کنیم:

سعی کنید از خطا کردن در زمان شوت زدن بازیکن حریف اجتناب کنید: هدف از خطا کردن این است که شانس تیمتان برای پیروزی را افزایش دهید. بنابراین فرستادن بازیکن حریف به پشت خط پرتاب پنالتی، زمانی که نیازی به این کار نیست می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. اگر شما در موقعیتی هستید که باید خطا کنید، این خطا را قبل از آن که تیم حریف شانسی برای پرتاب توپ به سمت سبد داشته باشد انجام دهید تا از کسب امتیاز جلوگیری کنید.

هنگام خطا از نیروی بیش از حد استفاده نکنید (خطای خشن انجام ندهید): شما برای اینکه یک خطای شخصی اعلام شود باید با بازیکن حریف تماس برقرار کنید، اما نباید با افراط کردن در این کار مرتکب اشتباه شوید، زمانی که نتیجه یک بازی نزدیک است و تیمی عقب تر است، اکثر داوران برای اعلام خطای عمد روی بازیکنان دفاع حساس تر می شوند. استفاده از نیروی بیش از حد در این موقعیت ها غیرورزشی است و ممکن است منجر به جریمه شدن شما با یک خطای غیر ورزشی یا خطای عمدی شود. این نوع خطاها مسلما از خطاهای معمولی بدتر هستند، چون علاوه بر دادن پرتاب های پنالتی به حریف، مالکیت توپ پس از پرتاب ها را نیز به آنها می‌دهند.

چه زمانی از خطا کردن در بسکتبال اجتناب کنیم؟

در طول زمان بازی، انجام خطا به طور کلی تاثیر خیلی زیادی ندارد. اما هنگامی که به دقایق پایانی بازی نزدیکتر می شویم، خطاها نقش و سهم مهم تر و بیشتری خواهند داشت (به خصوص اگر تیم شما از نظر امتیاز جلوتر باشد). در اینجا به چند موقعیت اشاره خواهیم کرد که شما باید تلاش کنید به هر طریقی شده در این موقعیت ها خطا نکنید:

زمانی که تیم شما جلوتر است: اگر تیم شما در چند دقیقه اخیر بازی تیم برتر بوده است، شما باید هر چه در توان دارید انجام دهید تا بازی در جریان باشد و زمان بگذرد. بنابراین هنگامی که بازی گره می‌خورد بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارید تا دستهایتان را در نزدیکی بدنتان نگه دارید و فول نکنید. در غیر این صورت انجام هر خطا باعث طولانی شدن بازی می‌شود و در نتیجه ممکن است یک فرصت کسب امتیاز برای حریف ایجاد شود.

هنگامی که زمان زیادی تا کسب امتیاز توسط حریف مانده است: همان طور که در بالا ذکر شد، خطا کردن گاهی اوقات لازم است. اما خطای کردن روی حریف، زمانی که در موقعیت کسب امتیاز قرار ندارد (مثلا زمانی که در زمین خودش است)، بیهوده است.

خظا از قوانین عادلانه پیروی می کند

اشتباه نکنید؛ خطا کردن خلاف قوانین است. اما همان طور که گفته شده است قوانین ساخته شده اند تا شکسته شوند. اگر شرایط ایجاب می‌کند از خطا کردن برای برتری جستن نسبت به حریف دریغ نکنید. خطا کردن می‌تواند یک استراتژی عالی برای مدیریت زمان بازی باشد. فقط به یاد داشته باشید خطا کردن عواقبی نیز دارد پس مراقب باشید از زمین اخراج نشوید!

نوشته چه زمانی در بسکتبال خطا کنیم ؟ * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا