ورزشی

شعبان قاری پدر بسکتبال گرگان درگذشت 

سایت خانه بسکتبال ایران؛

 

شعبان قاری پدر بسکتبال گرگان شب گذشته در سن ۸۴ سالگی درگذشت. وی از بنیانگذاران بسکتبال در گرگان بود که امروز به پایتخت هواداران بسکتبال ایران معروف است. قاری در طول حیات خود به افتخارات زیادی با بسکتبال گرگان دست یافت از جمله نایب قهرمانی در جام آریامهر در سال ۱۳۵۴ مصادف با نخستین دوره برگزاری لیگ سراسری بسکتبال باشگاههای ایران.

مصاحبه با شعبان قاری در سال ۱۳۸۷ را که از یکی از سایت‌های گرگانی بازنشر شده، با هم می‌خوانیم.

آقای قاری لطفاً بفرمایید مسابقات لیگ در ایران از چه سالی شروع شده و تیم گرگان از چه سالی در این مسابقات حضور داشته است؟

تا سال ۵۲ یا ۵۳ اصلاً مسابقاتی تحت عنوان لیگ وجود نداشت، تنها یک سری بازی‌ها به نام قهرمانی کشور بود. مسابقات لیگ به این صورت که در حال حاضر شاهد آن هستیم، پس از انقلاب و از سال‌های ۶۳ بود که آغاز شد. (لیگ بسکتبال از سال ۱۳۵۴ تا پیش از بهمن ۵۷ سه دوره برگزار شد). تیم گرگان هم از سال ۶۳ و از اولین دوره در این مسابقات حاضر بوده و تا به امروز افتخار می‌کنیم که تیم گرگان یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های حاضر در لیگ بسکتبال ایران است که در تمامی دوره‌های این لیگ هم حضور داشته است.

بهترین مقامی که تیم گرگان تا به حال کسب کرده است، چه مقامی بود؟

از نظر من بهترین مقام تیم گرگان همان مقام دومی است که قبل از انقلاب و در مسابقاتی تحت عنوان پهلوی کسب کردیم که البته در حقیقت ما قهرمان آن بازی‌ها بودیم که همگان هم به این موضوع اعتراف کردند، اما در آن بازی با ناداوری یک داور که بعد از آن بازی برای همیشه از داوری کنار رفت و با اختلاف یک امتیاز، تیم پهلوی قهرمان شد. البته ما پس از انقلاب هم مقام‌هایی از قبیل دوم و سوم داشتیم. البته ما در سال ۶۱ و به نام تیم استان مازندران، مقام قهرمانی کشور را هم کسب کرده‌ایم.

تیم گرگان تا به حال با چه نام‌هایی در مسابقات لیگ شرکت داشته است؟

تیم گرگان طی سال‌های سال نام‌های زیادی را هم بر روی تیم تجربه کرده است که از این اسامی می‌توان به پرسپولیس، شاهین، اتکا، فجر، هیأت بسکتبال و شهرداری گرگان اشاره کرد.

آقای قاری با توجه به سابقه طولانی شما، لطفاً از ستارگان تیم گرگان، چند نفر را نام ببرید؟

ما در گرگان در طی سال‌های طولانی، ستارگان زیادی را دیده‌ایم و داشته‌ایم و در کل هر کدام از بازیکنان تیم گرگان برای خود ستاره‌ای هستند، اما در این جا چند تن از آنان را که نامشان در خاطرم مانده نام می‌برم و از کسانی که اسمشان جا افتاده عذرخواهی می‌کنم.

ما در گرگان ستارگانی مثل علی ترابیان، مرحوم منوچهر سیفی، مرحوم حسن آهنی، مرحوم حاجی صباحی، قاسم کاشانی، عزیزا… طهماسبی، غلام مقدم، فرامرز قدیمی، عزت رضایانی، یزدان احمدی، اکبری، حسن طیبی، حمیدرضا منصوریان، اسدا… کبیر، علیرضا بداقی، فرهاد زحمتکش، حمیدرضا کلاسنگیانی و ستاره ارزنده‌ی سال‌های نه چندان دور بسکتبال گرگان محمدمهدی ایزدپناه را داشته‌ایم.

لطفاً از رقبای اصلی گرگان در سال‌های دور بگویید. کدام تیم‌ها بودند که همیشه گرگان در مقابل آنها کار مشکل‌تری نسبت به بقیه تیم‌ها داشت؟

البته تمام تیم‌هایی که در مقابل تیم گرگان قرار می‌گیرند، رقیب ما به حساب می‌آیند، اما مسلماً ما در مقابل تیم‌های تهرانی همیشه کار مشکل‌تری داشتیم و دلیل این سختی هم وجود ملی‌پوشان متعدد در این تیم‌ها بود. البته تیم‌های اصفهانی هم همیشه تیم‌های قدرتمندی بوده‌اند. در طول این سالها، تیمهای دیگری مثل خوزستان، خراسان و گاهاً کردستان، همدان و کرمانشاه هم قدرت نمایی‌هایی می‌کردند، اما هیچ کدام از این تیم‌ها به پای تیم گرگان نمی‌رسیدند و در سال‌های دور معمولاً هر تیمی زمانی که در گرگان مقابل ما بازی داشت، از قبل برای خود یک باخت کنار می‌گذاشت و احتمال برد تیم‌های میهمان در خانه گرگان بسیار کم بود.

کمی از خاطرات خوب و بد دوران مربیگری خود در تیم گرگان بگویید.

بهترین خاطرات که من از دوران مربیگری خود دارم، بردن تیم ملی پاکستان در اولین دوره جام بین‌المللی در اصفهان بود. در آن بازیها، ما با تیم مازندران و به نام تیم مازندران شرکت داشتیم و در آن جام مقام سوم را کسب کردیم. در این مسابقات، تیم‌های زسکای شوروی مقام اول، تهران مقام دوم و مازندران مقام سوم را کسب کردند. از ستارگان گرگان در آن بازی‌ها می‌توان از افرادی چون حمیدرضا منصوریان، اسدا… کبیر، فرهاد زحمتکش، محمدمهدی ایزدپناه و حسن طیبی نام برد. در آن بازی‌ها علیرضا بداقی هم به عنوان کمک مربی شرکت داشت. بدترین خاطره دوران مربیگری من هم مربوط به همان باخت با اختلاف یک امتیاز به تیم پهلوی بود که البته دارای ۹ ملی‌پوش هم بود.

شما در ورزش‌های دیگری هم غیر از بسکتبال فعالیت داشتید. در این مورد برای ما بگویید.

از ورزش‌های دیگری که من برای اعتلای آنها تلاش کرده بودم، ورزش هندبال بود. در سال ۱۳۴۸ بود که برای اولین بار ورزش را در گرگان راه‌اندازی کردم و پس از یک سال، در سال ۴۹ تیم ما یعنی مازندران به مقام نایب قهرمانی ایران رسید. البته جای ذکر دارد که کاپیتانی آن تیم را فرهاد زحمتکش بر عهده داشت.

در آن سال ها بسکتبال گرگان در استان مازندران در چه جایگاهی قرار داشت؟

بسکتبال در این استان ریشه دار بود و شهرهای زیادی مثل ساری، بابل، آمل، قائمشهر، گنبد و گرگان هر کدام به عنوان یک قدرت بسکتبال به حساب می‌آمدند. تنها چند استان بودند که دارای چند تیم بودند و بقیه استان‌ها تنها یک تیم در مرکز خود داشتند. با این حال و با حضور قدرتهای فراوان بسکتبال در مازندران، تیم گرگان همیشه به عنوان قهرمان بدون چون و چرا در طول تاریخ بسکتبال مازندران به حساب می‌آمد. این نکته هم جالب است که همیشه از بین ۱۲ بازیکن منتخب مازندران، بین ۵ تا ۶ بازیکن از تیم گرگان بودند…

سایت خانه بسکتبال ایران درگذشت شعبان قاری را به جامعه بسکتبال ایران تسلیت می‌گوید.

نوشته شعبان قاری پدر بسکتبال گرگان درگذشت  * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا