ورزشی

خاطرات مهدی مکری داور بین‌المللی بسکتبال/ از ارتفاع سبد تا قله کلیمانجارو

سایت خانه بسکتبال ایران؛

از ارتفاع سبد تا قله کلیمانجارو؛ کتابی است که مهدی مُکری، داور بین‌المللی و پیشکسوت بسکتبال در آن به مرور خاطراتش می‌پردازد.

مکری برای اهالی بسکتبال چهره‌ای شناخته شده است. وی بیش از نیم قرن در ادوار مختلف بسکتبال حضور مستمر و پیگیر داشته و از این رو یکی از گنجینه‌های غنی تاریخ شفاهی بسکتبال به خصوص در زمینه داوری این ورزش بشمار می‌آید.

آشنایی مکری با ورزش‌های دیگری همچون کوهنوردی و هندبال، چهره او را در میان اهالی ورزش متمایز می‌سازد. او فاتح قله کلیمانجارو و به واسطه‌ی حضور در نیروهای مسلح، همانگونه که در کتاب خاطراتش اشاره کرده، بنیانگذار هندبال در ارتش بوده است.

خاطرات مهدی مکری داور بین‌المللی بسکتبال/ از ارتفاع سبد تا قله کلیمانجارو

فعالیت‌های مکری چنانچه در کتاب می‌خوانیم در شمشیربازی هم گسترده شده اما بسکتبال بخش اصلی زندگی وی همراه با خاطراتش از این ورزش را تشکیل داده است.

خواندن این کتاب، فعالیت‌های طولانی مدت و پایداری در ورزش و خصوصیات برجسته مکری در کسوت یک نظامی عالی رتبه را نشان می‌دهد. همچنین خدمات ارزنده‌اش را نمایان می‌سازد که بیش از نیم قرن منشأ اثرات مثبت و تغییرات بنیادین در ورزش به ویژه در ورزش نیروهای مسلح بود.

مستندات کتاب شامل عکس‌های رویدادهای بسکتبال، هندبال، کوهنوردی، مراسم بزرگداشت و یادبودها، بریده جراید و… به باورپذیری خاطرات مهدی مکری کمک می‌کند و نثر ساده و بی‌تکلف او باعث می‌شود تا خواننده با خاطراتش در دوره‌ها و همچنین با ورزش‌های متعدد سیر کند.

خاطرات مهدی مکری داور بین‌المللی بسکتبال/ از ارتفاع سبد تا قله کلیمانجارو

کتاب از ارتفاع سبد تا قله کلیمانجارو در ۱۳۷ صفحه به چاپ رسیده است.

این کتاب با ویرایش افشین رضاپور و صفحه‌آرایی و طراحی جلد احسان امیری در دسترس علاقه‌مندان است.

نوشته خاطرات مهدی مکری داور بین‌المللی بسکتبال/ از ارتفاع سبد تا قله کلیمانجارو * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا